BLOG

Mote og ungdom i dagens samfunn

Det å være ung i dagens samfunn kan ikke være lett. Det er meget store krav fra samfunnet hvordan du skal være, hva du skal ha en gadgets, hvordan du skal kle deg og så videre. Her snakker vi selvfølgelig om minimums krav. Det er store krav om moteriktige ting. Klær som ikke er på mote vil kanskje gjøre at du blir skviset ut av gjengen på skolen. Og dette starter i meget ung alder. Det er totalt forandret fra den gangen jeg selv var ung. Da var det noe mote hysteri, men ikke på langt nær såpass mye at det kunne gå ut over din livskvalitet dersom du ikke fulgte moten. Det var liksom «sossegjengen» som hadde moteklær og slikt den gangen på 70 og 80 tallet.

Dagens ungdom

For et par år siden ble det gjort en undersøkelse blant noen ungdommer på videregående skole i Østfold. De kunne fortelle at i løpet av de senere årene var presset til å bruke merkeklær bare blitt større og større. Og det blir stadig flere som kjøper merkeklær, selv om det finnes nesten identiske kopier til en brøkdel av prisen. Men da har du ikke det riktige merket på genseren, jakken, buksen eller skotøyet. Det er blitt meget viktig i dette motehysteriet

Det oppdages stadig flere eksempler på elever som har blitt utstøtt av sin tidligere kameratgjeng, da de ikke klarer å følge opp dette motepresset på grunn av sin og familiens økonomi. For det er jo helt klart at ungdommens foreldre er de som må åpne lommeboken for at de skal følge med på dette.

Hvor dette skal ende eller hvordan man skal få satt en stopper for slikt hysteri finnes det ingen svar på!

«Løse penger»

Hos de som prøver å følge med på dett motehysteriet så sitter pengene ganske løst i lommeboken. De må kanskje ut med 1500 kroner for en bukse med et spesielt merke, kontra å kjøpe en nesten identisk bukse uten merke til 300 kroner i en «vanlig» klesbutikk.

Det samme gjelder både for gensere eller skjorter / bluser eller sko. Generelt gjelder det alt en ungdom trenger i dag. Og ungdommen er «skyteskivene» fordi de stadig vokser og må fornye seg kanskje opp til flere ganger i året. På den måten selges det enda mer varer til de samme personene dersom de er av den typen hvor foreldrene har god økonomi og pengene sitter «løst».

Stjerner og moteklær

Det er mange merker som er velkjente og kjennes igjen av mange flere enn de som bruker dem. Men det kan komme nye merker og da er det gjerne en av de virkelig store stjernene i verden som går i front for merket i reklamen. Noen husker kanskje Justin Bieber som stod modell for Calvin Klein for noen år siden. Det gjorde godt for salgskurvene til Calvin Klein.

Det finnes selvfølgelig men andre merker. Men det er ikke alltid at merkeklærne er det beste. Jeg tenker da på kvalitet for eksempel. Noen ganger tenker de kun kvantitet og ikke kvalitet. Et vanskelig valg for en ungdom som ikke har veldig mye erfaring enda.

Dette ble mye til en blogg artikkel. Jeg bryter av her, men kommer tilbake med mer ganske snart. Ha en fin dag!