BLOG

Handling av klær på nettet

Det handles stadig mer og mer over nettet, og klær er ikke noe unntak fra dette. Det å handle på denne måten, gir oss som kunder en del fordeler – og prisene er svært ofte lavere ved å handle på denne måten. Jeg for min del handler ikke veldig ofte klær på denne måten, dette fordi jeg synes det er kjekt å kunne prøve størrelser og modeller i butikken. Men det finnes jo lettvinte returordninger, om man skulle ha bommet på noe ved kjøpet som er gjort. Postordre var på mange måter forgjengeren til netthandel, hvor bestillinger ble sendt inn via bestillingsblanketter/skjema – eller ringt inn via telefon. Det finnes nok fortsatt postordreløsninger, men i svært liten grad sammenliknet med tidligere handel.

Vokser stadig

Hvis vi ser på tall fra 2017 så handlet vi varer på nettet, for nesten 33 milliarder kroner. Bare ett år senere lå det an til snaue 50 milliarder, så pilene peker bare en vei for netthandel – og motsatt vei for vanlig butikkhandel. Klær er altså en av de tingene vi handler mest av på nettet, og her ligger det også klestilbehør og skotøy. Så min oppfatning av at det er kjekt å prøve denne type varer, deles i mindre og mindre grad når vi ser på kundene totalt. Cirka 6 av 10 nordmenn handler produkter fra denne varekategorien på nettet, noe som gjør den suverent størst i antall kjøp og antall produkter.

Det at klær, klestilbehør og skotøy er soleklare vinnere på nettet, tror mange kommer av at det er lett å sammenlikne priser – og det gjelder så klart også andre type varer. Filmer og bøker er også populært å handle på nettet, og vi snakker da om fysiske produkter innen disse varegruppene – godt over 30 prosent av oss handlet denne type varer på nettet i 2017.

Bruker mest på elektronikk

Bruker mest på elektronikk

Om vi ser på elektronikkbransjen totalt, er det helt klart her vi bruker mest penger – altså summen av kjøp både på nettet og i butikk. Men på den delen som blir utført på nettet av elektroniske varer – utgjør dette cirka 30 prosent av totalen. Den slår med andre ord ikke klesbransjen, i alle fall ikke i den prosentmessige handelen på nettet.

Kropp og helse øker mye

På ett år fra 2017 til 2018 økte salget på nettet innenfor kropp og helse, fra drøye 30 prosent til 40 prosent. Dette er en stor økning bare på ett år, og det tyder på at også denne bransjen for alvor har blitt med i netthandelen her til lands. Det at spesielt ungdom er blitt mer fokusert på kropp og helse, kan være mye av årsaken til at netthandelen har økt på slike produkter. Møbler og Interiør har også en kraftig vekst når man ser på statistikken, ja faktisk helt opp mot 40 prosent. Det blir spennende å se utviklingen fremover, og det er i alle fall ikke noe som tyder på at netthandel kommer til å avta i noen av bransjene.