BLOG

Designere må være innovative

Designere må være innovative

Klær skaper mannen eller kvinnen. Enten det er jobb eller i privatlivet, klærne vil forme førsteinntrykket. Slitte, skitne klær sier oss at denne personen ikke kan ta vare på seg selv. Pene, rene klær sier at denne personen tar var på seg selv og dette er tillitsvekkende.

Inntrykket stemmer ikke alltid. Noen ganger så kan personen som går i skitne klær være en person som har jobbet lenge. Kanskje er denne personen mer tillitsvekkende enn personen som aldri blir skitten på hendene.

Når det kommer til mote, blir bildet gjerne mer komplisert. Noen motehus lager klær som ser slitte ut. Jeans med hull selges dyrt fordi hullene er en viktig del av designen. Hullete klær, flekkete klær, klær med en kaotisk fargepalett, alt handler om at klærne skal styrke individets selvfølelse.

Et personlig uttrykk, i mange størrelser

Moteklær og motedesignere ønsker å skape noe unik, noe spennende. Samtidig må de selge sine produkter, for å kunne leve av sin visjon. Noen moteklærne blir masseprodusert og selges i butikker. Noen heldige designere klarer å skape noe unik som fanger interessen til de rike. Andre heldige designere klarer å skape noe som treffer svært mange og dermed når ut til mange.

Et personlig uttrykk, i mange størrelser

Designeren må fokusere på det personlige preget, uten å bli for personlig. De må også tenke kvalitet. Valg av material og ikke minst plassering av sømmer, er enkle detaljer som kan gjøre en stor forskjell. En godt designet bukse har et bedre snitt, føles mer behagelig og er mer flatterende.

Utfordringen ligger i å skape en design med et godt snitt, uten at det skal koste for mye. Klærne må kunne masseproduseres, samtidig som de beholder den gode kvaliteten. Jo flere størrelser som skal produseres, jo vanskeligere blir der å beholde den samme gode passformen. Det personlige i designen kan fort gå tapt i masseproduksjonen. Så balansegangen mellom å tjene penger og skape en god design er vanskelig.

Å skape noe nytt av noe velkjent

Jeg har alltid elsket å spille forskjellige spill. Det er en fin måte å senket skuldrene etter en lang dag.  Når jeg logger meg inn på Poki.no, Chess.com eller Pokerstarscasino.com så er ikke spillene helt nye. Dette er de samme spillene som jeg likte da jeg var ung.  Samtidig har designerne gjort mye med spillene for å oppdatere dem. Grunnstrukturen er den samme, men små variasjoner sørger for at det forblir spennende og morsomt.

Å skape noe nytt av noe velkjent

Det samme gjelder for motedesignere. En bukse, en kjole, en topp, de har alle en lik grunnstruktur. Målet for motedesignere er å ta den grunnstrukturen og gjøre den bedre og mer unik. Samme som spillutviklerne gjør med spill, programvareutviklere gjør med dataprogrammer, o.s.v.

Praktisk innovasjon

De beste motedesignerne er de som klarer å kombinere stil og det praktiske. Stilen må være, som nevnt før, noe som passer for flere personer for at dette skal kunne selges. Videre må det ferdige produktet være praktisk. En god bukse skal vise frem det personen liker og skjule det de ikke liker så godt. Det samme gjelder for alle plagg.

Plagget  må føles behagelig på og det må være enkelt å bevege seg i det plagget. Sømmer, farger og annet skal plasseres slik at de er flatterende og behagelige. Den beste innovasjonen er den mest praktiske som får folk til å bruke penger på produktet.

Design for alle

Jeg elsker mote fordi det gir meg muligheten til å uttrykke meg selv. Jeg kan mikse og blandet forskjellige designere og forskjellige plagg.  Ulempen har alltid vært at jeg ikke er rik. Klær fra de største motehusene har jeg aldri hat tråd til. Heldigvis har mange av de største motehusene tatt på seg å designe klær for de store kjedene.

 Design for alle

Dette har ført til, i mine øyne, at man har hevet listen for hva som er god design også for masseproduserte klær. Fordelen for meg er at jeg kan kle meg i fine klær uten å tømme bankkontoen min.

Flere og flere designere har gått inn i slike samarbeid med store og små kjeder. Her leverer de kolleksjoner som kan bli allemannseie. Prisen ligger midt på treet og kvaliteten er god. De klarer å skape kolleksjoner som sitter pent på personer som bruker størrelse 36 og de som bruker størrelse 50. Det er dette som kjennetegner den gode designen som nå er tilgjengelig i flere forskjellige butikker.

Håpet mitt er at flere designere får kommet på banen, og får innpass i butikkene. Da kan jeg og andre få muligheten til kjøpe klær som sitter pent, er moteriktig og ikke minst lar oss forbrukere få utforske vår individualitet. Vi kan velge fra flere forskjellige designere, alle med sine særpreg og sette sammen antrekk som passer oss perfekt.

Jeg gleder meg til å fortsette å følge motebildet og se hvor mange spennende nye designere som får innpass i butikkene.